ePress för skolor

Mediekunskap är en av dagens viktigaste färdigheter, och ePress®-tjänsten stöder utvecklingen genom att tillhandahålla ett stort digitalt bibliotek med tidningar för skolor.

ePress för skolor

Främja och utveckla mediekunskap i skolan med ePress®

Mediekunskap är viktigare än någonsin i dagens värld. Snabbt föränderliga nyhetsflöden och överbelastning av digital information kräver kritiska färdigheter för att hjälpa eleverna att navigera i medievärlden med självförtroende och ansvar. ePress® ger skolor ett omfattande digitalt tidningsbibliotek som stöder undervisningen på olika sätt och gör utvecklingen av mediekunskap smidig och engagerande.

A teacher guides students in using computers in the classroom.
Opettaja ohjaa oppilaita tietokoneiden käytössä luokkahuoneessa.
ePress för skolor

Vad är ePress?

ePress® är en nordisk digital tidningstjänst som ger skolor och utbildningsinstitutioner ett omfattande urval av nationella och internationella dagstidningar, tidningar och aktuella nyheter. Tidningarna finns tillgängliga i digitala bild-, ljud- och textversioner. Tjänsten ger eleverna tillgång till ett tillförlitligt och varierat nyhetsutbud, vilket är en viktig del av utvecklingen av mediekompetens. Tjänsten är utformad för att stödja vardagen i skolor och utbildningsinstitutioner. Den erbjuder en användarvänlig, enhetsoberoende plattform för lektioner, workshops och självständigt lärande.

ePress för skolor

Mediekunskapens roll i skolans värld

Mediekompetens är en nyckelkompetens för studenter och samhälle. Den stöder:

Kritiskt tänkande

Eleverna lär sig att analysera, utvärdera och jämföra information från olika källor

Förtroende för journalistiken

Eleverna förstår hur professionell journalistik stöder demokrati och öppenhet i samhället

Social integration

Att förstå medierna hjälper eleverna att aktivt och medvetet delta i samhällsdebatten.

ePress för skolor

Hur stöder ePress mediekunskap i skolan?

Brett och aktuellt innehåll

Genom ePress har eleverna tillgång till ett brett utbud av dagstidningar och tidningar med olika perspektiv och ämnesområden. Majoriteten av utbudet består av dagstidningar, vilket bidrar till elevernas djupare förståelse för aktuella nyheter.

Deltagande workshop-modeller

Skapa lättanvända workshops för nyhetsläsning där eleverna analyserar nyheter och lär sig att bedöma källornas tillförlitlighet. Dessa workshops kan till exempel genomföras under temaveckor eller skolevenemang.

Praktiska fördelar för lärare

Lärare kan använda ePress-innehåll i lektioner för att skapa mångsidiga övningar i nyhetsanalys, jämförelse och diskussion. Det sparar tid att söka efter material och ger en pålitlig, färdig plattform.

God praxis inom medieutbildning

ePress delar med sig av bästa praxis och resurser för att stödja medieutbildning i skolorna. Detta hjälper skolorna att på ett smidigt sätt integrera mediekunskap i läroplanen.

Kaksi opiskelijaa tarkastelee kannettavan tietokoneen näyttöä yhteistyössä.
ePress för skolor

Fördelarna med ePress för skolor

Stärka kritisk informationskompetens och färdigheter i nyhetsläsning

Lära sig att bedöma källors tillförlitlighet och förstå vikten av journalistiskt innehåll.

Främja förståelse för samhälle och demokrati

Tjänsten stöder elevernas förmåga att förstå mediernas roll i samhället och som en grundpelare i demokratin

Lätt att tillhandahålla aktuellt och varierande innehåll

Den användarvänliga plattformen ger alla elever tillgång till ett brett utbud av dagstidningar och tidningar på alla typer av enheter.

Möjliggör individuellt arbete och grupparbete

Eleverna kan använda tjänsten på egen hand eller i grupp som en del av gemensamma projekt och övningar.

Opiskelijoita keskittymässä kannettavien tietokoneiden käyttöön luokkahuoneessa.
ePress för skolor

Rekommenderade övningar för att utveckla mediekompetens med ePress

Utvärdering av informationskällor

Jämför nyhetsartiklar från olika tidningar och fundera över hur perspektiven skiljer sig åt och vad som gör en källa tillförlitlig.

Nyhetsanalys

Välj ett aktuellt nyhetsinslag och analysera dess struktur, källor och påverkan.

Nyhetsjournalistikens roll

Diskutera hur nyhetsjournalistik stöder demokratin och hur eleverna kan bli medvetna mediekonsumenter.

Identifiering av desinformation

Studera exempel på desinformation och öva på att identifiera och korrigera den .

Nuori nainen istuu tuolilla ja pitää sylissään kannettavaa tietokonetta, taustalla kirjoja.