Villkor för användning av tjänsten
AVTAL OM TILLGÅNG TILL ONLINETJÄNSTER
1. DEFINITIONER
Med ”Onlinetjänster” (”Tjänsten”) avses den eller de onlinetjänster som drivs av ePress Nordic och vars användning (t.ex. åtkomst, visning och surfning) möjliggörs enligt detta Avtal. Onlinetjänsterna kan omfatta onlinepublikationer, online-communities, e-posttjänster, internetåtkomst, informationstjänster om efterfrågan och utbud samt andra liknande tjänster.
”Kund” (nedan kallad ”Kund”) är en fysisk eller juridisk person som har rätt att använda Tjänsten enligt detta Avtal.
Med ”ePress Nordic” (nedan kallad Tjänsteleverantören) avses ePress Nordics dotterbolag, intressebolag och närstående företag. Med närstående företag avses ett företag eller en sammanslutning där ePress Nordic, dess dotterbolag eller intressebolag har ett väsentligt intresse i ägandet eller tillhandahållandet av Tjänsten.
Med ”Material” (nedan ”Material”) avses material i någon form på Tjänsten, såsom artiklar, annonser, bilder, reklam, försäljningsbroschyrer, ritningar, ljud etc. Materialet kan tillhandahållas av Tjänsteleverantören, Kunden eller tredje part till Tjänsten.
”System” (”Systemet”) avser den maskinvara, de servrar och den programvara som EN använder för att driva Tjänsten.
2. AVTALETS IKRAFTTRÄDANDE
För Kundens del träder avtalet i kraft när Kunden har godkänt villkoren i detta avtal och fyllt i de uppgifter som krävs för att få tillgång till Tjänsten på EN:s webbsidor som gäller Tjänsten samt registrerat sig för Tjänsten genom att trycka på en knapp eller på något annat sätt som separat avtalats med Tjänsteleverantören. Kunden är registrerad när Tjänsteleverantören har tillhandahållit Kunden ett lösenord. För Tjänsteleverantörens del träder Avtalet i kraft när Kundens registrering i Tjänsten har godkänts.
3. PARTERNAS RÄTTIGHETER, ANSVAR OCH SKYLDIGHETER.
3.1 Kundens rättigheter, ansvar och skyldigheter
Utöver de övriga rättigheter, ansvar och skyldigheter som anges i detta avtal har kunden följande rättigheter, ansvar och skyldigheter:
3.1.1 Kundens rättigheter
3.1.1.1.1 Kundens rätt att använda Tjänsten
Kunden ska ha rätt att använda Tjänsten i enlighet med villkoren i detta Avtal för ändamål som är förenliga med lag och god sed. Kunden kan genom Tjänsten även få tillgång till tjänster som andra informations- och tjänsteleverantörer ansvarar för och vars användning kan kräva godkännande av separata användarvillkor.
Kunden får endast använda Materialet för sina egna personliga syften och för privat bruk.
3.1.1.2 Kundens användarnamn och lösenord
Vid registrering erhåller Kunden ett personligt användarnamn och lösenord för Tjänsten. Kunden förbinder sig att förvara dessa omsorgsfullt och att betrakta dem som sina personuppgifter. Kunden ansvarar för att användarnamn och lösenord inte lämnas ut till tredje part. Kunden ansvarar för användningen av sitt användarnamn och lösenord.
3.1.1.3 Kundens rätt att registrera sig
Endast en befintlig fysisk eller juridisk person har rätt att registrera sig som kund. Minimiåldern för att registrera sig för betaltjänster för fysiska personer är 15 år. En person under 18 år eller som på annat sätt är omyndig måste ha en förmyndares samtycke för att köpa betaltjänsterna eller att rättshandlingen är av sedvanlig och mindre betydelse under omständigheterna eller att rättshandlingen görs med medel som den omyndiga personen tjänat genom eget arbete.
3.1.2 Kundens ansvar och skyldigheter
3.1.2.1 Kundens ansvar för utrustning, användning etc.
Kunden ansvarar för anskaffning och underhåll av egen utrustning, anslutningar och programvara som behövs för att använda Tjänsten samt för att dessa inte orsakar olägenhet, störning eller skada för Tjänsteleverantören eller andra Internetanvändare. Utrustning eller programvara som kan orsaka skada, störning eller olägenhet ska omedelbart kopplas bort från nätet. Kunden ansvarar för att han vid användning av Tjänsten inte orsakar störningar för andra användare eller gör intrång i andra användares, Tjänsteleverantörens eller tredje parts rättigheter.
3.1.2.2 Kundens ansvar för intrång i immateriella rättigheter
Kunden åtar sig att inte lagra, bevara, distribuera, överföra eller sprida i Tjänsten något Material som bryter mot, uppmanar till eller främjar lag och/eller moral. Kunden ansvarar för att inte lagra, distribuera, överföra eller sända på eller genom Tjänsten något Material som skyddas av upphovsrätt, varumärke eller annan immateriell rättighet utan tillstånd från upphovsmannen eller rättighetsinnehavaren. Kunden ansvarar på egen bekostnad för eventuella tvister, kostnader och ersättningar som uppkommer med anledning av det Material som Kunden producerat i ovan nämnda nätverk.
3.1.2.3 Kundens ansvar för avgifter
Kunden ska ansvara för eventuella avgifter för sin egen användning av Tjänsten eller för eventuella krav och kostnader relaterade till användning av Tjänsten för tredje part (t.ex. avgifter för internetåtkomst och telefonavgifter).
3.1.2.4 Övriga villkor rörande Kundens ansvar och skyldigheter
Tjänsten innehåller material som är skyddat av upphovsrätt, varumärkesrätt och andra rättigheter. Tjänsten som sådan är upphovsrättsligt skyddad enligt den upphovsrättslag som gäller i Finland.
Du får inte sälja, överlåta eller på annat sätt avyttra Tjänsten eller någon del av den.
Kunden ger Tjänsteleverantören rätt att under Avtalets giltighetstid och efter dess upphörande kostnadsfritt redigera, kopiera, publicera eller på annat sätt göra tillgängligt för allmänheten det Material som Kunden har gjort tillgängligt i Tjänsten.
Kunden är ansvarig gentemot EN och/eller direkt gentemot den enhet vars rättigheter har kränkts av Kunden för eventuellt felaktigt uppträdande och för sitt olagliga och/eller icke avtalsenliga uppträdande.
Kunden får inte inkludera Tjänsten eller någon del därav på sin egen webbplats eller länka till Tjänsten för kommersiella ändamål utan EN:s skriftliga tillstånd.
Kunden ska omedelbart meddela Tjänsteleverantören om ändring av Kundens namn och adress.
Kunden förbinder sig att returnera eller förstöra allt Material som han eller hon har fått av Tjänsteleverantören när avtalsförhållandet upphör enligt separat överenskommelse med Tjänsteleverantören.
3.1.3 Informationssäkerhet
Kunden är medveten om att Internet som driftmiljö kan medföra brister i Tjänstens och Systemets funktionalitet samt att informationssäkerhet är en risk i befintliga informationssystem och ansvarar själv för skyddet av sin egen dator, informationssystem eller annan liknande datorutrustning.
3.2 EN:s rättigheter, ansvar och skyldigheter
Utöver de övriga rättigheter, ansvarsområden och skyldigheter som anges i detta avtal skall EN ha följande rättigheter, ansvarsområden och skyldigheter:
3.2.1 EN:s rättigheter
3.2.1.1 Temporära säkerhetsåtgärder
Tjänsteleverantören har rätt, men inte skyldighet, att granska, ändra eller förbjuda publicering av Material som den anser vara olämpligt, i synnerhet om Materialet strider mot lag, god sed eller marknadsföringsbestämmelser. Tjänsteleverantören har rätt att spärra Kundens användning av Tjänsten om Tjänsteleverantören har skäl att misstänka att Tjänsten används för ändamål som strider mot lag eller god sed eller om en myndighet begär det.
3.2.1.2 Rätt att få tillgång till information om betaltjänster
För Betaltjänster har Tjänsteleverantören rätt att kontrollera Kundens kreditinformation och, efter eget gottfinnande, kräva en rimlig förskottsbetalning eller säkerhet från näringsidkarens kund. En juridisk person som Kund kan komma att avkrävas FO-identifiering eller motsvarande registreringsnummer. För att kunna verkställa Kundens och Tjänsteleverantörens rättigheter och skyldigheter kan Tjänsteleverantören samla in personuppgifter från faktureringskunder som är fysiska personer.
3.2.1.3 Kundens rätt att ändra sina ID-uppgifter
Tjänsteleverantören har rätt att ändra Kundens användarnamn, e-postadress, lösenord eller andra uppgifter som är nödvändiga för eller anknyter till användningen av Tjänsten, om de orsakar avvikelser eller dubbleringar i Tjänsteleverantörens datasystem.
3.2.1.4 Tjänsteleverantörens rätt att ändra innehållet i Tjänsten
Tjänsteleverantören har rätt att tillhandahålla Tjänsten på det sätt som den anser vara lämpligt och att ändra innehållet i Tjänsten. Ändringar meddelas inom rimlig tid på förhand på den webbsida som är kopplad till Tjänsten eller till Kundens fakturerings- eller e-postadress. Skyldigheten att meddela gäller inte tekniska förändringar såsom uppgraderingar av hårdvara eller programvara.
3.2.1.5 Tjänsteleverantörens rätt att stänga av Tjänsten
Tjänsteleverantören har rätt att tillfälligt avbryta Tjänsten om det är nödvändigt på grund av Tjänsten, dess tekniska ändring eller förnyelse eller på grund av installations-, ändrings- och underhållsarbeten i det allmänna telenätet eller om det krävs enligt lagar, förordningar, myndighetsföreskrifter, anvisningar eller utlåtanden eller rekommendationer från relevanta organisationer inom området. Tjänsteleverantören skall sträva efter att säkerställa att avbrottet inte varar onödigt länge och att eventuella olägenheter begränsas till ett minimum. Tjänsteleverantören skall sträva efter att i förväg meddela om avbrottet.
3.2.2 EN:s ansvar och skyldigheter
3.2.2.1 Ansvar för innehåll
Tjänsteleverantören ansvarar för lagligheten i det redaktionella innehåll som den producerar för Tjänsten och strävar efter högsta möjliga kvalitet på Tjänsten, men garanterar inte i något avseende Tjänstens eller den relaterade informationsproduktens eller -tjänstens tillförlitlighet eller tillförlitligheten hos de tjänster som är tillgängliga via Tjänsten.
3.2.2.2 Skadeståndsansvar
Om Kunden lider skada till följd av detta avtalsförhållande eller användningen av Tjänsten på grundval av detta, ansvarar Tjänsteleverantören enligt följande: för betalda Tjänster ansvarar Tjänsteleverantören endast för direkt skada som Kunden orsakats av Tjänsteleverantörens vårdslöshet. Tjänsteleverantörens maximala ansvar är beloppet av de avgifter som Kunden har betalat för Tjänsten under en period av en (1) månad. Tjänsteleverantören ansvarar inte för indirekt skada eller följdskada som orsakats Kunden. För gratistjänster ansvarar Tjänsteleverantören inte för direkta eller indirekta skador eller följdskador som orsakats Kunden.
3.2.2.3 Ansvar för information och marknadsförda produkter på Tjänsten
Tjänsteleverantören ansvarar inte för riktigheten eller tillförlitligheten i den information som presenteras på eller är tillgänglig via Tjänsten eller för riktigheten eller korrektheten i de produkter eller tjänster som marknadsförs eller tillhandahålls via Tjänsten. Tjänsteleverantören ansvarar inte för innehållet i de åsikts- eller diskussionsforum som eventuellt finns i Tjänsten.
3.2.2.4 Ansvar för systemets funktion
Tjänsteleverantören ansvarar inte för Systemets funktionalitet och inte heller för avbrott som beror på tekniska fel, underhålls- eller installationsarbeten, telekommunikationsstörningar eller ändringar eller förlust av data eller motsvarande som kan uppstå till följd av dessa. Tjänsteleverantören skall sträva efter att hålla Internetnätverket fritt från störningar.
3.2.2.5 Avhjälpande av fel och funktionsstörningar
Tjänsteleverantören reparerar fel och funktionsstörningar i Tjänsten utan obefogat dröjsmål under normal arbetstid efter att ha underrättats om felet eller funktionsstörningen.
3.2.3 Informationssäkerhet
Tjänsteleverantören ska sträva efter att säkerställa att Tjänsten uppfyller rimliga säkerhetskrav, men ska inte hållas ansvarig för skada som orsakas Kunden på grund av säkerhetsöverträdelser eller säkerhetsrisker såsom datavirus.
4. ANNONSER OCH TILLKÄNNAGIVANDEN
För publicering av annonser och meddelanden i EN:s medier gäller de villkor som framgår av Tjänsteleverantörens Mediakort eller andra villkor som Tjänsteleverantören anger. Annonsören/annonsören ska följa de vid var tid gällande internationella grundreglerna för reklam.
Alla accepterade annonser/meddelanden publiceras på avtalade datum. Om annonsen/meddelandet inte kan publiceras av produktionsskäl eller andra operativa skäl eller av skäl som kan hänföras till Kunden, den externa informationsleverantören eller den externa tjänsteleverantören, ansvarar EN dock inte för skada som kan uppkomma.
EN:s ansvar för utelämnande av en annons/reklam eller för ett fel i publiceringen är begränsat till en maximal återbetalning av det belopp som betalats för annonsen/reklamen.
Synpunkter ska lämnas inom 8 dagar från publiceringen av annonsen/annonsen eller publiceringsdatumet.
5. PRISER/AVGIFTER FÖR TJÄNSTER
Vissa av de tjänster som drivs av EN är kostnadsfria.
Vid godkännande av detta Avtal kan Kunden, utan kostnad, välja att använda de kostnadsfria delar av Tjänsterna som han/hon önskar. Om Kunden övergår till de betalda tjänsterna kommer detta att tydligt anges i Tjänsten.
För betalda Tjänster ska Kunden till Tjänsteleverantören betala avgifter för användning av Tjänsten i enlighet med vid var tid gällande prislista.
Tjänsteleverantören har rätt att ändra sina pris- och betalningsvillkor. Kunden informeras om ändringarna minst en (1) månad innan ändringen träder i kraft i samband med fakturan, på webbsidan för Tjänsten eller per e-post. Om Kunden säger upp avtalet på grund av prisändring ska de ändrade villkoren inte gälla under uppsägningstiden. Kostnadsökningar på grund av lagar, förordningar eller myndighetsåtgärder medför att priserna höjs omedelbart från den dag då bestämmelserna träder i kraft.
Kunden ska betala de fakturor som Tjänsteleverantören sänder senast på förfallodagen. Vid försenad betalning har Tjänsteleverantören rätt att debitera dröjsmålsränta enligt lagstadgad räntesats. Tjänsteleverantören har rätt att ta ut en påminnelseavgift för separata betalningspåminnelser. Om en juridisk person inte har betalat på förfallodagen har Tjänsteleverantören rätt att blockera användningen av Tjänsten. Om konsumentkunden inte har betalat inom en vecka från det att betalningspåminnelsen skickades, har tjänsteleverantören rätt att spärra användningen av tjänsten. Tjänsteleverantören kan ta ut en avgift för att öppna Tjänsten på nytt.
6. SKYDD AV PERSONUPPGIFTER
6.1 Behandling av uppgifter
Registrering av uppgifter
Tjänsteleverantören registrerar de uppgifter som kunden själv har lämnat i samband med registreringen i kunddatabasen och i tjänstespecifika register. Dessutom samlas kundspecifik information om användningen av Tjänsten i profilregistret och de tjänstespecifika registren. Registerbeskrivningarna för de tjänstespecifika registren finns tillgängliga på de tjänstespecifika webbplatserna. I enlighet med dataskyddsförordningen och dataskyddslagen kan Tjänsteleverantören även registrera annan information om Kunden, vilket Kunden informeras om i samband med att personuppgifterna samlas in.
Användning av data
Uppgifterna kommer att användas och på annat sätt behandlas för ändamål relaterade till Tjänsten. Dessutom används uppgifterna för statistiska forskningsändamål och för att rikta reklam från EN och/eller dess partners, annonsörer etc. genom ENs medier och tjänster. Uppgifterna kan också användas för att gruppera Kunder. Uppgifterna kan komma att lämnas ut till utgivaren av den tidning man prenumererar på för att hantera kundrelationen.
Förvaring och avfallshantering
Personuppgifter sparas under minst den tid som kundförhållandet varar, men inte längre än tre år efter det att kundförhållandet upphört. Bokföringsmaterial ska dock sparas i sex år från utgången av det räkenskapsår som handlingen avser.
Uppgifterna förvaras på ett säkert sätt så att de endast kan användas för de angivna ändamålen.
6.2 Kundens rättigheter
Rätt till förbud. Du har rätt att invända mot utlämnande och behandling av dina uppgifter för direktmarknadsföring, distansförsäljning och andra direktmarknadsföringsändamål. Personuppgiftsansvarig är ePress Nordic, c/o Bilanssi Oy, Mannerheimvägen 15a B, 00260 Helsingfors, Finland.
Rätt till insyn. Kunden har enligt personuppgiftslagen rätt att kontrollera vilka uppgifter om honom/henne som finns lagrade i personregistret. Begäran om insyn ska lämnas till den personuppgiftsansvarige i en egenhändigt undertecknad eller på motsvarande sätt bestyrkt handling eller personligen i den personuppgiftsansvariges lokaler.
Den registrerade har också rätt att få rättelse, komplettering, radering, begränsning av eller invändning mot behandling samt rätt till dataportabilitet. Dessa rättigheter kan utövas under förutsättning att villkoren i den allmänna dataskyddsförordningen uppfylls. Dessutom har den registrerade rätt att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet. Den registrerades rättigheter beskrivs mer detaljerat i integritetsmeddelandet.
6.3 Samtycke till behandling av personuppgifter
Genom att acceptera villkoren i detta Avtal ger Kunden EN sitt otvetydiga samtycke till den behandling av personuppgifter som avses i denna punkt och i Tjänstens Integritetspolicy (se även Integritetspolicy).
7. RÄTTIGHETER TILL MATERIALET
7.1 Material som producerats av EN och annat Material som Tjänsteleverantören har rätt till.
Äganderätten och alla andra rättigheter (inklusive upphovsrätt och andra immateriella rättigheter) till det Material som produceras av EN tillhör EN.
7.2 Användning av data i tjänsteleverantörens tjänster
Det material som lagras i tjänsten kommer att bli en del av EN:s elektroniska databaser utan extra kostnad och kan publiceras som en del av databaserna och göras tillgängligt för allmänheten när databaserna publiceras.
EN har rätt att publicera och göra tillgängligt för allmänheten det Material som lagras i Tjänsten eller del därav i andra elektroniska medier som publiceras av EN.
8. FORCE MAJEURE
Följande omständigheter skall anses utgöra force majeure om de förhindrar eller oskäligt försvårar avtalets fullgörande: arbetskonflikt och alla andra omständigheter som parterna inte råder över, såsom oförutsedda händelser i arbetsstyrkan, eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, uppror, strömavbrott och avbrott i telekommunikation och/eller internettrafik. Avtalsparten befrias från sina förpliktelser och från skyldigheten att betala ersättning under den tid som force majeure varar.
Förekomsten, orsaken och upphörandet av oöverstigligt hinder ska utan dröjsmål meddelas den andra parten per e-post eller på annat sätt skriftligen. Tjänsteleverantören kan också meddela om force majeure på sin webbplats i anslutning till Tjänsten.
9. UPPSÄGNING AV AVTALET
Båda parter har rätt att säga upp avtalet om den andra parten kan anses ha begått ett väsentligt avtalsbrott och inte har vidtagit rättelse i den omfattning som krävs enligt avtalet inom en vecka efter att ha mottagit ett skriftligt meddelande.
EN har rätt att säga upp avtalet omedelbart om en av de avtalsslutande parterna går i konkurs, genomgår omorganisation, likvidation, insolvens eller insolvensförfaranden, eller om den andra avtalsslutande parten inte fullgör sina betalningar till EN.
10. ÖVERLÅTELSE AV AVTAL
EN har rätt att överlåta detta avtal och de rättigheter och skyldigheter som följer av det till en tredje part. Kunden har inte rätt att överlåta detta avtal till tredje part.
11. ÄNDRINGAR AV AVTALET
Om villkoren i ett enskilt avtal avviker från dessa villkor, ska man avtala om detta skriftligen. Tjänsteleverantören har rätt att ensidigt ändra avtalsvillkoren och ändringarna träder i kraft när Tjänsteleverantören meddelar om dem på sin webbsida som gäller Tjänsten och villkoren har varit tillgängliga i Tjänsten i en vecka. Om Kunden inte godkänner ändringen, ska Kunden meddela Tjänsteleverantören om detta inom en vecka från det att ändringen trädde i kraft. Om Konsumentkunden säger upp avtalet till följd av ändringen, gäller inte de ändrade villkoren under uppsägningstiden. Efter uppsägningstiden upphör Kundens rätt att använda Tjänsten och användarkontot avslutas. Kunden ska under alla omständigheter anses ha accepterat ändringarna när han eller hon använder Tjänsten efter att ha informerats om ändringen.
12. AVTALETS GILTIGHET
Avtalet gäller tills vidare. Avtalet kan sägas upp med en månads uppsägningstid, om inte annat avtalats. Uppsägningen ska ske per e-post eller på annat sätt skriftligen. Tjänsteleverantören kan också säga upp avtalet genom ett meddelande på Tjänstens webbplats.
Vid uppsägning av Avtalet upphör rätten att använda Tjänsten och eventuellt medföljande Material enligt detta Avtal. Oaktat uppsägning ska villkoren för ansvar enligt detta Avtal fortsätta att gälla.
13. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTLÖSNING
På detta Avtal tillämpas Finlands lag. Tvister med anledning av detta avtal och avtalsförhållandet ska i första hand avgöras genom förhandlingar, men om ingen överenskommelse kan nås vid förhandlingarna ska de avgöras av Helsingfors tingsrätt i första instans vid allmän domstol. Konsumentkunden har rätt att hänskjuta tvisten till konsumenttvistenämnden.