Visselblåsning
ETISKA PRINCIPER OCH RAPPORTERINGSKANAL FÖR VISSELBLÅSNING
ePress Nordics uppförandekod vägleder vårt dagliga arbete och bygger på våra företagsvärderingar och de internationella principerna i FN:s Global Compact. Vi är engagerade i företags-, miljö- och socialt ansvar i alla våra aktiviteter. Uppförandekoden binder alla våra medarbetare att agera i enlighet med våra gemensamma värderingar och principer. Varje medarbetare på företaget har ett ansvar att följa den uppförandekoden i sitt dagliga arbete.
Vi följer gällande lagar
Vi tolererar inte lagbrott och vi kommer aldrig att uppmuntra till eller instruera någon att bryta mot lagen. Vi respekterar kollektivavtal och deras anda.
Vi respekterar mänskliga rättigheter och behandlar varandra lika och jämlikt
Vi åtar oss att respektera internationellt erkända mänskliga rättigheter i all vår verksamhet. Vi accepterar inte kränkningar av de mänskliga rättigheterna i någon form. Vi respekterar individen och tolererar inte diskriminering, trakasserier, hot eller övergrepp. Vi respekterar föreningsfriheten och friheten att organisera sig professionellt.
Vi undviker intressekonflikter
Vi undviker situationer som är eller kan anses vara i konflikt med medarbetarens personliga och affärsmässiga intressen. Det är oacceptabelt att sträva efter egenintresse eller en nära släktings intressen vid utförandet av arbetsuppgifter.
Personliga relationer påverkar inte vårt beslutsfattande.
Vi är lojala
Vi delar inte konfidentiell information som vi erhåller i vårt arbete med någon annan än de berörda parterna. Vi ser till att konfidentiell information inte lämnas ut till tredje part.
Vi tar också hand om säkerheten för elektroniska verktyg. Vi representerar företaget och dess verksamhet på ett lämpligt sätt i förhållande till alla intressenter.
Vi agerar alltid i företagets bästa intresse.
Vi säger nej till mutor
Vi accepterar inte mutor i någon form. Vi tar inte emot mutor eller andra förmåner som kan betraktas som korruption. Vi betalar inte mutor till våra affärspartners, myndigheter eller andra samarbetspartners. Vi ska visa gästfrihet med måtta och vid lämplig tidpunkt. Till exempel ger vi aldrig ens blygsamma gåvor till våra förhandlingspartner under förhandlingar om samarbetsavtal.
Vi respekterar miljön
Vi följer aktivt upp miljö- och klimatpåverkan från vår verksamhet och minskar mängden avfall som den genererar. Vi sorterar och återvinner avfall där det är möjligt. I vår upphandlingsverksamhet prioriterar vi miljövänliga val.
Vi kräver att våra leverantörer, underleverantörer och andra samarbetspartners följer våra etiska principer.
Vi behandlar våra affärspartners rättvist och jämlikt. Vi är en pålitlig partner och respekterar immateriella rättigheter. Vi tror på en öppen och rättvis konkurrens och följer gällande konkurrenslagstiftning. Vi kommer inte att delta i någon aktivitet som syftar till att förhindra eller begränsa öppen och rättvis konkurrens. Vi förväntar oss också att våra partners och andra intressenter följer samma principer.
All verksamhet som kan stå i strid med vår uppförandekod ska i första hand rapporteras till närmaste chef eller, i förekommande fall, till hans eller hennes chef. Alla medarbetare kan också rapportera eventuella överträdelser av uppförandekoden till VD, en representant för ledningsgruppen eller internrevisionen utan att behöva vara rädda för repressalier eller andra negativa konsekvenser.
Alla rapporter om bristande efterlevnad av uppförandekoden utreds på ett korrekt sätt och lämpliga åtgärder vidtas vid behov.